2/16/2011

Alhamdulillah, jualan arnab memberangsangkan

Assalamualaikum... alhamdulillah, syukur kepada Allah taala, atas nikmat rezeki yang mencurah2 dari Allah taala. petang semalam , cik haryani dari batu buruk telah let go 2 pasang arnab kacuk, NZ white + Kampung, dan Chinchilla + Kampung. walaupun namanya kacuk, tapi semuanya sesuai untuk dijadikan arnab pedaging.

Setakat hari ini, setiap kali arnab2 baka kacuk (ibu kampung + jantan NZ white atau Chinchilla) disembelih, daging yang diperolehi lebih dari 1 kg seekor. kadang2 mencecah 1.5kg seekor, yang berusia 100 hari. Untuk peringkat awal penternakan arnab pedaging (arnab dibela untuk daging bukan hiasan), pilihan induk pejantan yang sesuai dan terbaik amatlah penting, walaupun ibu arnab itu baka kampung, tapi potensi kelahiran mencecah 7 dan 8 ekor setiap kelahiran amat2 tinggi.

Walaubagaimanapun, dalam misi memajukan industri arnab ini, kesabaran, ketahanan dan konsistensi itu amatlah penting. Jangan mudah terikut2 dengan rentak mereka yang telah lama dalam bidang ini, kita kena ukur keupayaan diri sendiri untuk membuat sebarang improvment. Jangan terlalu cepat dan jangan terlalu perlahan. Yang pasti biar ada peningkatan.

bye..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan