3/09/2011

Resepi Kejayaan Orang Jepun yang ke-3

3. HIDUP BERJIMAT

YAB Tuan Guru menikmati sedikit jamuan sebelum mempengerusikan mesyuarat Exco pada hari ini. Kelihatan dari kiri Dato Penasihat Undang-undang Negeri, YAB Tuan Guru dan YB Dato Timbalan Menteri Besar.
Moral: 
1. Walaupun kita ni berada, berduit, kaya raya, hidup senang, kita kena ingat zaman mendatang, belum tentu kita senang selama-lamanya.
2. Begitulah sepatutnya, pemimpin itu memdukung amanah rakyat, dia tidak boros, tidak membazir, dan amanah atas kepimpinan dia.Sebab tu rakyat duk tertunggu2 pemimpin macam ni, bila nak dapat PM macam ni plak.
3. Sebungkus nasi tu paling2 mahal pun RM4. kalau bufffet mahu pergi RM 8 untuk seorang. 50% dah penjimatan dia.

 * Posting lepas.
3. HIDUP BERJIMATOrang Jepun memiliki semangat hidup berjimat dalam keseharian. Sikap anti konsumerisme berlebihan ini nampak dalam berbagai bidang kehidupan. Kebanyakan orang Jepun ramai belanja di supermarket pada sekitar jam 19:30.
Ini kerana sudah menjadi perkara yang biasa bahawa supermarket di Jepun akan memotong harga sampai separuh pada waktu sekitar setengah jam sebelum tutup. Seperti diketahui bahawa Supermarket di Jepun rata-rata tutup pada pukul 20:00.
Contoh lain adalah para suri rumah rela menaiki basikal menuju ke kedai sayur agak jauh dari rumah, hanya kerana lebih murah 20 atau 30 yen. Banyak keluarga Jepun yang tidak memiliki kereta, bukan kerana tidak mampu, tapi kerana lebih berjimat menggunakan bas.
Ruangan pemanas di rumah Jepun pun menggunakan minyak tanah yang berbau, padahal sudah cukup dengan Aircond yang ada mode dingin dan panas.
Alasannya ternyata satu, minyak tanah lebih murah daripada elektrik. Professor Jepun juga terbiasa menaiki basikal tua ke kampus, bersaing dengan mahasiswa-mahasiswanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan